Turbosprężarka nowa czy regenerowana?

Większa dynamika i mniejsze zużycie paliwa – poznaj bieżący trend na rynku motoryzacji.

Rynek turbosprężarek w branży motoryzacyjnej, bez wątpienia przeżywa prawdziwy rozkwit. Obecnie prawie wszystkie samochody zjeżdżające z taśmy produkcyjnej, wyposażone są w turbosprężarki, niezależnie czy mamy do czynienia z silnikiem benzynowym, czy wysokoprężnym.

Producenci samochodów stawiają na bardzo wysokie osiągi silnika przy jednoczesnym jak najmniejszym zużyciu paliwa. A ponieważ turbosprężarka świetnie się w tej roli sprawdza, nie można być zaskoczonym, że właśnie to urządzenie jest dzisiaj wykorzystywane na nieprawdpopodobną wręcz skalę.

Jednak o ile samochód wyposażony w turbosprężarkę zapewnia często imponujące osiągi, o tyle prawdziwe problemy mogą zacząć się w momencie, kiedy dochodzi do jej uszkodzenia.

Należy pamiętać, że przyczyn awarii turbosprężarki może być wiele i w większości przypadków, uszkodzenie turbosprężarki jest jedynie skutkiem awarii, o której istnieniu nie mieliśmy świadomości.

Turbosprężarka nowa czy regenerowana?

Wiele osób zadaje sobie to pytanie w czasie konfrontacji z wizją wydatku kilku tysięcy złotych nie tylko na samą turbosprężarkę ale również na wszystkie procedury związane z jej wymianą.

A pamiętać należy, że przy wymianie turbosprężarki musimy zapłacić również za wymianę oleju oraz filtrów na nowe, pokryć koszty demontażu i montażu samego turbo oraz wyeliminować przyczynę jego uszkodzenia.

Niestety to ostatnie zagadnienie jest o tyle problematyczne, że mechanik najczęściej nie jest w stanie stwierdzić dlaczego nasza turbosprężarka uległa awarii.

Cena zakupu nowej turbosprężarki może sięgać nawet kilku tysięcy złotych (w zależności od modelu turbosprężarki), a brak wyeliminowania przyczyny awarii, zawsze doprowadzi do ponownego jej uszkodzenia.

I tutaj z pomocą przychodzi nam serwis zajmujący się profesjonalną regeneracją turbosprężarek.

Po rozkręceniu turbosprężarki, serwisanci są w stanie ustalić przyczynę awarii na podstawie weryfikacji uszkodzenia elementów znajdujących się w jej wnętrzu.

To właśnie w tym momencie mechanik demontujący turbosprężarkę, dostaje od firmy informację o przyczynie awarii, co pozwala skutecznie uniknąć ponownego jej uszkodzenia.

Za regenerowaną turbosprężarką przemawia zatem nie tylko oszczędność przy samym jej zakupie (od 50% ceny wzwyż) ale przede wszystkim rzetelna informacja o prawdziwej przyczynie jej awarii.

Jak wybrać właściwy serwis regeneracji turbo

Boom na produkcję samochodów z układem turbodoładowania sprawia, że na rynku pojawia się coraz więcej firm próbujących samodzielnie naprawiać turbosprężarki. Z pomocą przychodzą im nowe podzespoły gotowe do montażu, zalewające popularne serwisy aukcyjne, które masowo importowane są z Chin.

Należy jednak pamiętać, że układy wirujące gotowe do montażu, doważone są wyłącznie częściowo, a wirnik wraz z kołem kompresji potrafi osiągać nawet 200 000 obrotów na minutę. Przy niedokładnym doważeniu układu wirującego istnieje więc możliwość poważnego uszkodzenia silnika w czasie awarii turbosprężarki.

Szukając regenerowanej turbosprężarki, zwróć uwagę na to, ile czasu istnieje na rynku firma sprzedająca usługę. Jeżeli więc znajdziesz „świeżą” firmę, miej na uwadze, że jej właściciele nie zdążyli jeszcze popełnić wielu błędów, które popełnili właściciele firm z wieloletnim doświadczeniem. A musisz wiedzieć, że w tej branży o błędy nie trudno przede wszystkim, jak dopiero się zaczyna.

Stosunek jakości do ceny

Pracując w branży regeneracji prawie 20 lat, posiadamy sporą wiedzę na temat konkurencji.

Na rynku polskim istnieje jedynie kilka firm, które moglibyśmy polecić ponieważ wiemy, że działają solidnie, długo i pracują na odpowiednim sprzęcie.

Ale to tylko kilka firm. Niestety zdecydowana większość w branży regeneracji turbosprężarek działa „na oślep”. Montują najtańsze chińskie podzespoły, przez co ich klienci kuszeni tanią usługą, wracają z reklamacjami. Takie przypadki zdarzają się niestety coraz częściej, a firmy wykorzystujące walkę cenową, niszczą równocześnie rynek negatywnymi opiniami na temat regeneracji. Klienci natomiast wolą płacić za usługę „tanio”.

Niestety w tej branży „tanio” oznacza „drogo” ponieważ każda kolejna reklamacja, to ponowne dodatkowe koszty w postaci domontażu i montażu turbosprężarki oraz wymiany serwisowe (olej, filtry).

Firmy, które regenerują turbosprężarki „tanio” nie posiadają sprzętu potrzebnego do odpowiedniego doważania układów wirujących oraz sprzętu do kalibracji przepływu spalin w układzie zmiennej geometrii i zaworów upustu spalin.

W jaki sposób więc odróżnić solidny serwis regeneracji turbosprężarek od serwisu pracującego na tanich, chińskich zamiennikach?

Podstawową kwestią jest zbadanie ceny turbosprężarki – jeżeli ktoś proponuje pełną regenerację turbosprężarki w cenie (+/-) 500 zł, to w stu procentach pracuje na chińskich zamiennikach.

Profesjonalne urządzenia do kalibracji oraz doważania elementów turbosprężarek są bardzo kosztowne co oznacza, że sprzedaż „tanich” turbosprężarek jest dla serwisów je posiadających kompletnie nieopłacalna.

Sprawą drugorzędną, którą koniecznie należy rozpatrzyć jest czas działania danego serwisu na rynku. O „świeżych” serwisach wspominaliśmy wyżej, a to oznacza, że im dłużej firma regenerująca znajduje się na rynku, tym bardziej można być pewnym co do wysokiej jakości usług przez nią wykonywanych.

Turbosprężarka nowa czy regenerowana – decyzja zawsze należy do użytkownika. Mamy nadzieję, że powyższy artykuł pozwolił rozwiać wszelkie wątpliwości i mity związane z regeneracją turbosprężarek.