Jakie są objawy uszkodzenia turbosprężarki?

Sprawna turbosprężarka skutecznie obniża zużycie paliwa przy jednoczesnym zwiększeniu osiągów silnika. To pozornie skomplikowane urządzenie wprawia w zadumę kierowców nawet tych mniejszych pojemności silnikowych pod jednym warunkiem – jeżeli działa bezawaryjnie.

Niesprawna turbosprężarka może być przyczyną wielu kosztownych napraw. Dowiedz się jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia turbosprężarki, jakie są tego przyczyny oraz jak się przed nimi uchronić.

Wielu kierowców ignoruje pierwsze objawy sugerujące, że z turbosprężarką dzieje się coś niepokojącego, tymczasem to właśnie szybka reakcja pozwala zostawić sporo pieniędzy w naszej kieszeni. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że niesprawna turbosprężarka może bezpośrednio przyczynić się nawet do uszkodzenia silnika.

Poznaj listę objawów nieprawidłowo działającej turbosprężarki:

  • Spadek mocy silnika i dymienie na czarny kolor – takie objawy mogą wskazywać na nieszczelności w układzie dolotowym,
  • Szarpanie w trakcie przyspieszania – najczęstszy objaw blokowania się układu zmiennej geometrii,
  • Pojawienie się oleju w układzie dolotowym – problem z uszczelnieniem turbosprężarki,
  • Włączenie trybu awaryjnego silnika podczas naciskania pedału przyspieszenia – efekt zatarcia zmiennej geometrii,
  • Dziwne, metaliczne odgłosy – tarcie koła kompresji o obudowę turbo, przez byt duży luz lub nieodpowienie doważenie (całkowite uszkodzenie turbosprężarki),
  • „Gwizd” przy zwiększonych obrotach – uszkodzony wirnik lub koło kompresji.

Przyczyn uszkodzenia turbosprężarki może być wiele. Zdarzają się wady konstrukcyjne, na które niestety niewiele możemy poradzić, ale często właściciele pojazdów wyposażonych w turbosprężarki sami przyczyniają się do ich uszkodzenia, np. przez niewłaściwe użytkowanie, czy zaniedbania w zakresie czynności serwisowych.

Prawidłowa eksploatacja samochodu wyposażonego w turbosprężarkę jest bardzo ważna, dlatego poniżej znajduje się lista zasad, których należy przestrzegać aby żywotność naszej turbosprężarki znacząco się wydłużyła:

  • Po uruchomieniu silnika, używaj pedału przyspieszenia delikatnie, do momentu rozgrzania się oleju w silniku.
    Zimny olej silnikowy jest gęsty co oznacza, że smarowanie wszystkich podzespołów jest utrudnione. Skutek: brak smarowania wałka wirnika. Pamiętaj, aby nie ruszać autem zaraz po uruchomieniu – odczekaj kilka chwil, niech silnik popracuje na wolnych obrotach. Kiedy ruszysz z miejsca, nie dodawaj mocno gazu, dopóki silnik nie osiągnie normalnej temperatury. Najlepiej przez dystans pierwszych 5 km nie przekraczać 2.500 obrotów – dla diesla oraz 3000 obrotów – dla benzyny.
  • Przed samym wyłączeniem silnika, odczekaj od 30 do 60 sekund.
    Odczekanie na wolnych obrotach (szczególnie po dynamicznej jeździe), pozwoli turbosprężarce na zmniejszenie obrotów oraz schłodzenie się. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że turbo potrafi rozgrzać się aż do czerwoności (silniki benzynowe). Wyłączenie gorącego silnika, spowoduje nagłe zatrzymanie dopływu oleju do turbosprężarki – zostanie pozbawiona smarowania i wytworzy się szlam (koks) na łożyskach, który jest powodem niszczenia urządzenia. Skutek: uszkodzone łożyska turbosprężarki.
  • Stosuj najwyższej jakości olej silnikowy i regularnie go wymieniaj.
    Używaj oleju zalecanego przez producenta (najlepiej syntetyk), ale wymieniaj go co 10 – 15 tys km!

Znamy historie żywotności silników, które kończyły się na 300000 km tylko dlatego, że serwis zalecał wymianę oleju co 30/ 60 tys km. Jeżeli nie chcesz mieć problemów z turbiną i silnikiem – wymieniaj olej maksymalnie co 15 tys km (pełen syntetyk) oraz 10 tys km (półsyntetyk). Pamiętaj, że im lepszy olej, tym lepsze smarowanie silnika, a lepsze smarowanie, to dłuższa żywotność.

  • Regularnie wymieniaj filtr powietrza.
    Wyobraź sobie wirnik kompresora, obracający się z prędkością dochodzącą do 250000 obrotów na minutę… A teraz wyobraź sobie, jak wpada na niego kilka ziarenek piasku…

Choćby koło kompresji zrobione było z najtwardszego metalu, to zanieczyszczenia wpadające na nie, potrafią narobić ogromnych szkód. Wymieniaj więc filtr powietrza regularnie, wraz z zalecaną przez nas wymianą oleju.

  • Zadbaj o dobre smarowanie.
    Wiele turbosprężarek ulega uszkodzeniu przez zatkany przewód doprowadzający olej do turbo. Przewody zapychają się przez szlam olejowy (spalony olej).

Skutek: brak smarowania oraz chłodzenia turbosprężarki.
Sprawdzaj zatem i w razie konieczności, wymień przewody olejowe turbosprężarki.

Patrząc kilka lat wstecz, diesel był mocniejszym i bardziej wytrzymałym silnikiem, niż benzyna. Stare turbosprężarki, bez elektroniki, bez zmiennej geometrii były praktycznie niezniszczalne. Dzisiejsze turbodoładowane diesle są w dużo większym stopniu podatne na uszkodzenia i bardziej wrażliwe na sam sposób użytkowania. Istnieją przypadki wad konstrukcyjnych, które wpływają na awaryjność turbosprężarek, również urządzenia te ulegają zużyciu, jak każde inne, ale w dalszym ciągu, w największym stopniu od nas samych, jako użytkowników, zależy trwałość tych urządzeń.

Pamiętajmy więc, aby odpowiednio dbać o prawidłową kondycję turbosprężarki, bo koszty związane z jej naprawą, nie ograniczają się wyłącznie do samej regeneracji. Stosowanie się do powyższych reguł sprawi, że dłużej będziemy cieszyć się osiągami naszych samochodów.