12.Turbosprężarki - regeneracja turbiny czy jej wymiana?



Zasadniczo odpowiedź na to pytanie można by zawrzeć w jednym krótkim zdaniu. Regeneracja jest tym elementem, który jest znacznie korzystniejszy i w głównej mierze wskażemy w tym miejscu na aspekt finansowy. Jeśli więc jest taka możliwość, jeśli nie ma konieczności wymiany turbosprężarki, poszczególnych jej elementów, to wówczas należy ograniczyć się po prostu do dokonania procesu regeneracji.

To oczywiście również są określone koszty, ale znacząco niższe. Turbosprężarki mają to do siebie, że powinny działać bez zarzutu przez cały czas użytkowania samochodu. Praktyka jednakże pokazuje, że nie jest to często możliwe do uzyskania. Różne czynniki wpływają oczywiście na to, że turbina przestaje właściwie działać, że mamy do czynienia z różnego rodzaju uszkodzeniami. Regeneracja turbosprężarek to proces, który oczywiście powinien być wykonany przez profesjonalistów mających odpowiednie doświadczenie oraz wiedzę w tejże materii.

Na czym polega regeneracja turbin?

Regeneracja turbosprężarki jest procesem w pewnym zakresie podobnym do wymiany, aczkolwiek znacząco od siebie owe procesy różnią. W procesie regeneracji turbo mamy do czynienia z całkowitym jej rozebraniem, wyczyszczeniem każdego z elementów z powstałych zabrudzeń oraz smarów. Poza tym w dalszej kolejności dokonuje się oględzin elementów turbiny i wymienia się te elementy, które wymagają wymiany. W odniesieniu do innych elementów, których wymiana nie będzie konieczna, dokonywana jest tylko operacja toczenia oraz dopasowywania, aby turbina była w pełni szczelna i aby nadal mogła służyć bez zarzutu. Wymiana turbosprężarki tymczasem jest procesem, w którym dokładnie wymieniamy każdy drobny element, a tym samym nie mamy do czynienia z zachowaniem czegokolwiek.

Kiedy regenerować turbiny?

Oczywiście sam proces regeneracji może okazać się niewystarczający. Dana turbosprężarka bowiem może być w tak kiepskim stanie, że jej regeneracja może mijać się z celem. Tym samym koniecznym elementem staje się wówczas konkretna naprawa turbosprężarek. Jak zatem uniknąć sytuacji, w których owa naprawa lub też wymiana będzie czymś koniecznym? Na pewno należy bacznie obserwować zachowanie swojego samochodu. Turbina ulega zniszczeniu poprzez różne czynniki. Jednakże w każdym przypadku mamy do czynienia z określonymi sygnałami dawanymi przez pojazd, przez turbinę.

Do objawów możemy zaliczyć:

  • niepokojące, niecharakterystyczne dźwięki wydobywające się z silnika,
  • - dym wydobywający się z wydechu - dym koloru czarnego lub niebieskiego,
  • - wyciek oleju w rejonie turbo,

Są to jedne z częstszych objawów, przy których bezzwłocznie należy interweniować, należy udać się z samochodem do mechanika. W razie sytuacji, w której pojawią się owe objawy, być może koniecznym i zarazem też najbardziej bezpiecznym postępowaniem będzie wyłączenie silnika samochodu i przewiezienie go na warsztat na lawecie. Taka opcja może spowodować, że nie będzie konieczna wymiana całej turbiny, ale wystarczające będzie naprawa turbin lub też po prostu jej regeneracja.

Właściwe użytkowanie

Turbosprężarka może nam służyć w naszym pojeździe bardzo długo. Tak naprawdę w tym względzie najwięcej zależy od nas samych. Sposób prowadzenia pojazdu, stosowanie się do określonych zasad może spowodować, że będziemy mogli użytkować nasz pojazd oraz turbosprężarkę znacznie dłużej. Jakie zatem zasady są tutaj najbardziej istotne? Na pewno na pierwszy plan wysuwa się jakość używanych środków smarnych. W tym względzie nie warto jest przesadnie oszczędzać, ale postawić na coś, co faktycznie odznacza się wysoką jakością. Olej należy wymieniać w określonym terminie i tym samym owego terminu nie należy przekraczać. Bardzo ważne jest także stosowanie odpowiedniej jakości filtrów. W tym względzie również należy się stosować do wskazywanych, zalecanych terminów ich wymiany. Ponadto także nie można nie wspomnieć o sposobie jazdy. Po załączeniu silnika nie należy wprowadzać go od razu na wysokie obroty, ponieważ środek smarujący jeszcze dokładnie nie dotarł we wszystkie zakamarki.