7. Jak zamontować turbosprężarkę?

Poniżej przedstawiamy wskazówki dotyczące prawidłowego montażu turbosprężarki. Aby turbosprężarka działała prawidłowo, należy bezwględnie przestrzegać procedur tutaj opisanych.

UWAGA!

Przed uruchomieniem turbosprężarki należy usunąć przyczynę jej uszkodzenia

Jak zamontować turbosprężarkę:

 

  1. Sprawdzić czy cały system dolotowy powietrza silnika, układ wydechowy oraz chłodnica powietrza doładowanego są wolne od wszelkich zanieczyszczeń (oleju, kurzu, kawałków uszczelek, nagaru lub innych zanieczyszczeń) i w razie konieczności wyczyścić. Następnie należy wymienić filtr powietrza. Jakiekolwiek zabrudzenia mogą doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki. Dopuszczalne jest stosowanie wyłącznie rekomendowanych przez producentów samochodów części eksploatacyjnych (OEM parts).

 

  1. Układ olejowy musi być sprawdzony pod względem szczelności i drożności, tak aby zapewniły niezakłócony przepływ oleju. Należy zweryfikować stan uszczelek flansz układu smarowania turbosprężarki. W przypadku jakichkolwiek uszkodzeń należy je bezwzględnie wymienić.
    Uwaga! Niedopuszczalne jest stosowanie uszczelnień w postaci mas na bazie silikonu lub innych past montażowych. Drobne fragmenty uszczelnień po dostaniu się wnętrza powodują zatykanie się kanalików olejowych co w konsekwencji może doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki.

 

  1. Wymienić olej w silniku oraz filtr oleju.

 

  1. Montując turbosprężarkę należy korzystać wyłącznie z nowych uszczelek pod kolektor, jak również z odpornych na wysokie temperatury śrub przeznaczonych do montażu w układach wydechowych. Dokręcając śruby należy przestrzegać momentu z jakim maja być dokręcone. Należy sprawdzić i w razie potrzeby wyczyścić kolektor wydechowy. Zabrudzenia mogą doprowadzić do awarii turbosprężarki.

 

  1. Zamontować turbosprężarkę. Wlać czysty olej do jej wnętrza przez specjalny otwór, tak aby uniknąć tzw. „suchego startu” podczas pierwszego uruchomienia, kręcąc jednocześnie wirnikiem sprężarki. Następnie obracać wałem korbowym przez ok 20 sek. do momentu pojawienia się oleju przy turbosprężarce, po czym dokręcić przewód olejowy. Pokręcając ponownie wałem korbowym przez ok 20 sek. uruchomić silnik na obrotach biegu jałowego.

 

  1. Sprawdzić szczelność wszystkich połączeń (włącznie z intercoolerem).